Na Skrzycznem, w malowniczej scenerii Beskidów, znajduje się nowoczesna kolej krzesełkowa, która działa przez cały rok. Jest to dwuodcinkowy system transportowy, który łączy Szczyrk z szczytem Skrzycznego, oferując zarówno stację pośrednią na Hali Jaworzynie, jak i bezpośrednie połączenie do celu.
Kolej ta, wybudowana przez firmę Mostostal, jest niezwykle istotna zarówno dla turystów, pragnących dotrzeć do Schroniska PTTK na Skrzycznem, jak i dla narciarzy korzystających z licznych tras zjazdowych, które oferuje ten region. Dzięki temu urządzeniu miłośnicy zimowych sportów mogą z łatwością przemieszczać się po stoku, ciesząc się pięknymi widokami.
Operatorem tej nowoczesnej infrastruktury jest Centralny Ośrodek Sportu - Ośrodek Przygotowań Olimpijskich w Szczyrku, który dba o jej sprawne funkcjonowanie. Projekt został zrealizowany przez renomowaną firmę Leitner Ropeways, co zapewnia wysoką jakość oraz niezawodność usług.
Historia
„Kolej krzesełkowa na Skrzyczne jest pierwszą tego rodzaju konstrukcją w Polsce. Idee związane z jej realizacją zrodziły się podczas prac nad budową kolei gondolowej „Szyndzielnia”. W 1958 roku budowę tego obiektu przeprowadził Mostostal, współpracując z wschodnioniemiecką firmą VEB Maschinenbau, mającą siedzibę w Lipsku (dawniej znaną jako Adolf Bleichert & Co.).
W grudniu 1990 roku, po przeprowadzeniu modernizacji, w trakcie której dokonano zmiany krzesełek z jednoosobowych na dwuosobowe, ponownie oddano do użytku górny odcinek wyciągu. Kilka lat później, w grudniu 1993, zmodernizowano dolną część kolejki. W grudniu 2013 zakończono kolejną modernizację górnego odcinka, w ramach której zbudowano całkowicie nowy wyciąg czteroosobowy, biegnący po tej samej trasie co poprzedni.
Ostatnia modernizacja dolnego odcinka miała miejsce w wrześniu 2017 roku, gdzie również powstał nowy wyciąg czteroosobowy, zachowując tę samą trasę, co jego poprzednik.
Dane techniczne
W niniejszym rozdziale prezentowane są ważne dane techniczne dotyczące wyciągu krzesełkowego na Skrzyczne, który składa się z dwóch odcinków: dolnego oraz górnego.
Kolej krzesełkowa | na Skrzyczne – odcinek dolny |
---|---|
Długość trasy [m] | 1592 |
Poziom stacji dolnej [m n.p.m.] | 539,1 |
Poziom stacji górnej [m n.p.m.] | 944,7 |
Różnica poziomów [m] | 405,6 |
Liczba podpór trasowych | 10 |
Rodzaj krzesełek | 4-osobowe z osłonami przeciwwietrznymi |
Ogólna liczba krzesełek | bd. |
Przewozowość [osób na godzinę] | do 2400 |
Podane w tabeli informacje dotyczą pierwszego odcinka, który jest kluczową częścią trasy, umożliwiającą turystom dojazd do wyższych partii górskich.
Wyciąg krzesełkowy | na Skrzyczne – górny odcinek |
---|---|
Długość trasy [m] | 1181 |
Wysokość stacji dolnej [m n.p.m.] | 948,7 |
Wysokość stacji górnej [m n.p.m.] | 1244,9 |
Różnica wysokości [m] | 296,2 |
Ilość podpór | 11 |
Rodzaj krzesełek | 4-osobowe z osłonami przeciw wiatrowymi |
Ilość krzesełek | bd. |
Przewozowość [osób na godzinę] | do 2400 |
Informacje zawarte w drugiej tabeli dotyczą górnego odcinka wyciągu, który zapewnia dalszą podróż w kierunku szczytu Skrzycznego. Poznanie tych szczegółów ułatwia planowanie wizyty oraz korzystanie z infrastruktury narciarskiej tej popularnej lokalizacji.
Przypisy
- Marek Baran: Koleje linowe i wyciągi narciarskie w Polsce. Historia i dzień dzisiejszy. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 01.01.2010 r., s. 119. ISBN 978-83-7729-036-1.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane ze sportem":
Bieńkula | Hala Jaworzyna pod SkrzycznemOceń: Kolej krzesełkowa na Skrzyczne